Met de caravan naar Noorwegen

Van Nederland via de poolcirkel naar Fauske in Noorwegen.

Voor de eerste keer gaan wij, Tom en Sabine, naar Noorwegen met de caravan. Onze combinatie bestaat uit een Eriba Troll en een VW Passat. Hier vertellen wij graag over deze reis.

Onze vakantie duurt 5 weken en we willen helemaal naar Andenes gaan op de Vesterålen en dan weer langzaam richting het zuiden, naar Voss. Vanaf Oslo is dit eerst maar eens zo'n 1600km richting noorden, naar de Vesterålen.

Ons idee is om met de veerboot van de Color-Line vanaf Kiel naar Oslo te varen, dan maken we dit ook eens mee. Hierdoor sparen we kilometers rijden in Denemarken en we wilden dit ook graag eens ervaren. In Nederland reserveren we via internet een plek op de boot voor de heen- en terugreis. Tijdens onze voorbereidingen hebben we ook gelezen dat onze bekende gasflessen niet makkelijk om te ruilen zijn in Noorwegen, dus nemen we 2 volle gasflessen mee voor de zekerheid. En natuurlijk wat Noorse kronen om voor de eerste betalingen wat geld te hebben. Daar wij pas begin augustus uit Nederland vertrekken, nemen we ook warme kleren mee, je weet het maar nooit.

Nederland – Oslo:
De heenreis verloopt via Hamburg naar Kiel, waar we overnachten op een camping dicht in de buurt van Kiel, Campingplatz Kiel. De volgende morgen kunnen we rustig aan doen, want het inchecken start pas rond 12 uur.

Inchecken bij de Colorline in Kiel Duitsland Sabine Mey Gordeyns
Inchecken bij de Colorline in Kiel, Duitsland © Sabine Mey-Gordeyns

Als je dan hebt ingecheckt en je staat met je auto en caravan in een rij op die parkeerplaats te wachten, dan zie je pas hoe groot de Color Fantasy is: 220m lang, 15 dekken, 2400 passagiers, 900 hutten en 750 auto's plus de nodige vrachtwagens en bussen. Het inschepen gaat prima, je wacht tot de rij waarin je staat gaat rijden, volg de aanwijzingen op van het personeel en je wordt netjes de boot op gedirigeerd en dan sluit je kort aan op je voorganger.

In de wachtrij om de boot op te mogen te rijden Sabine Mey Gordeyns
In de wachtrij om de boot op te mogen te rijden © Sabine Mey-Gordeyns

Caravan op de handrem zetten, auto in de versnelling en op de handrem, eventueel stroomkabel loskoppelen tussen auto en caravan, de spulletjes eruit halen voor de nacht aan boord en dan je hut gaan zoeken. Oh ja, opschrijven op welk dek de auto staat is altijd makkelijk.

Toen we eenmaal vanaf het autodek naar de receptie waren gelopen, zagen we pas echt hoe groot dit schip is: meerdere liften, meerdere dekken met restaurants, bars en winkels. Een heel dorp. Overal is personeel die je vertelt waar je hut te vinden is. We hadden een buitenhut met een 2 persoons-bed geboekt, een douche en toilet erbij. Alles klein maar erg netjes. We houden het hier wel uit.

Nu naar het buitendek om het wegvaren uit Kiel te bekijken. Prachtig gezicht om vanaf deze hoge positie door de Kieler Förde te varen op weg naar Oslo.

Uitzicht op Kiel vanaf de boot Sabine Mey Gordeyns
Uitzicht op Kiel vanaf de boot © Sabine Mey-Gordeyns

's Avonds hebben we in het Oceanic restaurant gegeten in het achterste gedeelte van dek 6 en niet alleen genoten van het heerlijke eten maar ook van het fantastisch uitzicht op de zee door een raam dat de gehele achterwand bedekt. Fantastisch. Na dit perfecte à la carte menu hebben wij nog de shops bekeken en nog een afzakkertje genomen in een van de bars. Een echte verwennerij. Om zo je vakantie te starten is geweldig.

Restaurant Oceanic op de Color Fantasy met wow effect Sabine Mey Gordeyns
Restaurant Oceanic op de Color Fantasy met wow!-effect © Sabine Mey-Gordeyns

De nacht is tamelijk rustig verlopen, je went best wel snel aan het zachte stampen van de diesel motoren en het langzame bewegen van de boot. Toen we wakker werden bevonden we ons al in het Oslofjord en tijdens het buffet ontbijt zagen we de kleine eilandjes en rood geverfde huisjes aan ons voorbij trekken. Snel naar het buitendek om nog even te genieten van het uitzicht hier.

Ochtendprogramma na het ontbijt Oslofjord kijken Sabine Mey Gordeyns
Ochtendprogramma na het ontbijt: Oslofjord kijken! © Sabine Mey-Gordeyns

Daarna spulletjes pakken en ons klaar maken om naar het autodek te gaan. Alles is prima geregeld en onze auto en caravan vinden we gemakkelijk. Nu is het wachten om van boord te mogen.

Oslo – Johnsgård camping:
Na een klein half uurtje rijden we in Oslo van boord de E6 op. De veerboot meert dicht aan de E6 af en dan gaat het via een lange tunnel op de E6 richting Hamar. De autoweg is mooi breed uitgebouwd, hier en daar nog wel weg werkzaamheden, maar dat zijn we gewend van Nederland. Het weer is goed en we rijden door groene heuvels, hier en daar nog bedekt met graan, wat oranje rood golft door de zachte wind. Ook overal de roestbruin geverfde houten huizen. Mooi gezicht, past goed bij elkaar.

Kort voor Hamar buigen we de E3 op naar Elverum, waar we meteen maar de supermarkt in duiken voor de nodige inkopen., zoals brood en beleg en haring in verschillende soorten saus. Langs de weg staan erg veel kleurrijke bloemen. Hoe meer we richting noord-oosten rijden, hoe bergachtiger het word. Via Trysil en Devsjø volgen we de “26”. Hier zien we ook bijna geen huizen en of dorpjes meer. Kort voor de splitsing met de “28” buigen we links af een zandpad op wat ons naar camping Johnsgård brengt.

Eriba Troll op Johnsgard Camping in Noorwegen Sabine Mey Gordeyns
Eriba Troll op Johnsgård Camping in Noorwegen © Sabine Mey-Gordeyns

Typisch Zweden camping meertje hot tub Sabine Mey Gordeyns
Typisch Zweden: camping, meertje, hot-tub © Sabine Mey-Gordeyns

De camping ligt op 700m hoogte aan het Langsjøen meer, het is 13º C, maar wel zonnig. We mogen zelf een plekje uitzoeken, installeren ons en na een kop koffie gaan we eerst maar eens op ontdekkingstocht. De camping heeft aan het meer een sauna en hot-tub en een grill-plek. Het benodigde hout is aanwezig. Alles ziet er netjes en verzorgd uit. Idyllische plek.

Johnsgård camping – Grong:
De nacht was rustig, niets te horen, wel een beetje fris.

De volgende ochtend rijden wij via de “26” en “30” naar Røros. De weg verloopt over een soort hoogvlakte, is prachtig om te zien, echter de weg heeft wel een flinke opknapbeurt nodig. Je moet goed geconcentreerd blijven rijden en opletten. In Ålen kopen we bij de lokale supermarkt nog wat in en rijden verder via de “30” en E6 richting Trondheim. We laten Trondheim links liggen en via de E6 gaat het naar Steinkjer. Het landschap is erg afwisselend, dan zie je de zee, dan weer heuvels, kleine dorpjes, houten huizen of rood of oker of wit geverfd. Het verveelt niet.

Zo'n 75 km na Steinkjer zoeken we bij Grong de Langnes camping op. Het is er niet druk en we installeren ons. Het weer is nog goed en we drinken een welverdiende kop koffie in de zon. Daarna bespreken we de route voor morgen.

Grong – Kilboghamn:
De volgende morgen vervolgen we onze reis en in Mosjøen buigen we van de E6 af en rijden richting westen op de “78” naar de beroemde kustroute Fylkesvei 17, de Fv17. De route word nu ook wel de Helgelandskysten route genoemd. Deze 433km lange kustroute loopt van Holm naar Godøystraumen, heeft meerdere tunnels en veerboten en is een veel mooier alternatief richting noorden dan de E6.

Langs de kustweg veel van dit soort plaatjes. Sabine Mey Gordeyns
Langs de kustweg: veel van dit soort plaatjes…. © Sabine Mey-Gordeyns

Onze eerste veerboot is bij Levang die ons naar Nesna brengt. We moeten hier een half uurtje wachten op de boot en genieten ondertussen van het prachtige uitzicht. De overtocht duurt een klein half uurtje en de Fv17 brengt ons langs fjorden, hoge bergen en verrassend donkere en soms lange tunnels. Regelmatig stoppen we om foto's te maken en te genieten van deze natuur. Zo'n 3 kilometer buiten Kilboghamn ligt camping PolarCamp Hilstad waar we iets ten zuiden van de poolcirkel overnachten.

Veerboot Levang Nesna gewoon ontspannen wachten Sabine Mey Gordeyns
Veerboot Levang – Nesna: gewoon ontspannen wachten © Sabine Mey-Gordeyns

en dan op de boot van het uitzicht genieten Sabine Mey Gordeyns
en dan op de boot van het uitzicht genieten! © Sabine Mey-Gordeyns

En op PolarCamp Hilstad nog eens van de zon genieten Sabine Mey Gordeyns
En op PolarCamp Hilstad nog eens van de zon genieten © Sabine Mey-Gordeyns

Kilboghamn – Sørkil:
De volgende morgen staan we al om 8 uur bij de veerboot in Kilboghavn te wachten. Hier nemen we de veerboot naar Jektvik en tijdens de overvaart kruisen we de poolcirkel, op de kust staat ook een wereldbol. Natuurlijk maken we foto's hiervan.

Bijzonder moment een wereldbol aan de kust geeft de poolcirkel op 66 33 aan Sabine Mey Gordeyns
Bijzonder moment: een wereldbol aan de kust geeft de poolcirkel op 66° 33′ aan © Sabine Mey-Gordeyns

In Jektvik aangekomen rijden we snel verder via de Fv17 om op tijd bij de volgende veerboot te komen, die ons van Ågskardet naar Forøy brengt. Dan, na een kilometer of 20, zie je aan de andere kant van het fjord de Svartissen gletsjer. Het weer moet wel een beetje meespelen. Het is zelfs mogelijk om een boottocht te maken naar de gletsjer tong.

Eriba Troll voor de Svartissen gletsjer Sabine Mey Gordeyns
Eriba Troll voor de Svartissen gletsjer © Sabine Mey-Gordeyns

Wij vervolgen de Fv17, rijden door de lange Svartistunnel en nog 2 andere tunnels, langs de kust richting Saltstraumen. Meteen na de brug kun je goed parkeren bij het restaurant en de sterke getijstroom met draaikolken van soms wel 10m in diameter bewonderen. We genieten hier ook van een lekkere maaltijd en gesterkt rijden we verder via de Fv17 en de “80” naar Fauske. Hier rijden we weer de E6 op naar Sørkil waar we op de Sørkil Fjordcamping gaan overnachten. Je staat hier weliswaar direkt aan de E6 maar je hebt een prachtig uitzicht over het fjord en, wat voor ons erg belangrijk is, je bent maar een 20 tal kilometer verwijderend van de veerboot die van Bognes ons naar Lødingen op de Lofoten brengt.

Sorkil Fjordcamping kamperen met uitzicht op de Lofoten Sabine Mey Gordeyns
Sørkil Fjordcamping: kamperen met uitzicht op de Lofoten © Sabine Mey-Gordeyns

Gebruikt materiaal bij de voorbereidingen: